May You Live in Better Times
Wystawa:
- Próba 2020, Galeria Sztuki im. Jana Tarasina w Kaliszu
Sytuacja globalnej pandemii, izolacji i wiążący się z dystans społeczny skłonił mnie do podjęcia próby zwizualizowania tej rzeczywistości oraz swoich emocji i myśli z nią związanych. Projekt stypendialny sfinansowany przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego „May You Live In Better Times — Obyś żył w lepszych czasach” jest odwołaniem do tematu zeszłorocznego Biennale Weneckiego: „May You Live In Interesting Times — Obyś żył w ciekawych czasach”, który skłania dziś do zupełnie innej refleksji. Motyw przewodni Biennale staje się jeszcze bardziej dobitny w obliczu przemiany, jakiej jesteśmy teraz uczestnikami.
Moją odpowiedzią na zaistniałą sytuację jest obiekt zatytułowany „Człowiek Pandemii”. Figura pandemiczna to przedstawienie człowieka o sylwetce nieczytelnej i nieproporcjonalnej przez zakrywające go warstwy wierzchnie, tworzące coś na kształt kokonu. Powierzchnia materiału jest szklista, a w swojej strukturze przypomina formę organiczną. Gdzieniegdzie jest półtransparentna, co umożliwia zobaczenie kolejnych warstw znajdujących się wewnątrz. Postać stoi w dynamicznej pozie, jakby próbowała walczyć z czymś niewidzialnym, lecz ostatecznie się poddała i zastygła w pozycji obronnej. Rzeźbiąc, myślałam o wizerunkach skamieniałych postaci znalezionych przez archeologów w Pompejach. Ich widok stanowi świadectwo nie tylko katastrofy, która wydarzyła się prawie dwa tysiące lat temu, ale i ekspresji jaka towarzyszy człowiekowi tuż przed śmiercią, zwłaszcza w tak dramatycznej walce. Twarz jest jedynym elementem identyfikacyjnym, jednak zakleszczona została w grubej powłoce/skafandrze. Ma zamknięte oczy jakby spała — tak odbieram dzisiejszą rzeczywistość, niczym stan półświadomości tuż przed snem lub przebudzeniem, w której przez ograniczone możliwości dni zlewają się w jedno.
Projekt uzupełniają odlewy środków jednorazowej ochrony jak maseczki i rękawiczki. Celowo zostały zaprezentowane w gablotach niczym eksponaty w muzeach, będące reliktami naszych czasów.
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego